מידע על מעקות חיצוניים ופנימיים

וכיצד ניתן לבצע אותו. על כל בעל נכס (פרטי או קבלן) להתקין מעקות בבניינים או בתים אותם הוא בונה, על פי התקנים שהחליטו עליהם מכון התקנים הישראלי. אנו נחלק את המאמר לשני חלקים: מעקות חיצוניים ומעקות פנימיים. בכל פסקה יינתנו מספר דגמי מעקות אפשריים, אופן התקנה מומלץ ומידות מכון התקנים עבור כל מעקה:
מעקות חיצוניים
מידע על מעקות חיצוניים
מעקות אלו משמשים מרפסות וגגות עם עליות גג. נוכחות המעקות הללו חשובה ונדרשת – שכן היא מונעת נפילה מגובה רב. מעקות אלו חשופים, הלכה למעשה, לפגעי מזג אוויר קשים ולכן עליהם להיות חסינים מפני פגיעות מזג האוויר. אשר על כן, לא מתקינים מעקות עץ חיצוניים על מנת למנוע התקלפות עקב גשמים או התנפחות עקב חום ולחות. גם כאשר מתקינים מעקה ממתכות מסוימות יש לשים לב לניואנסים אשר ימנעו אסונות: 
מעקה פלדה, למשל, חשוף לחלודה, ומכל המתכות הוא מחליד בקצב המהיר ביותר. חלודה היא מצב לא מומלץ עבור מתכת, ובמיוחד לא עבור מתכת של מעקה שכן מגע איתה עלול לגרום למחלות כמו דיפטריה או טטנוס ויהיה עליכם להתחסן בהקדם. בנוסף, החלודה יכולה להחליש את הפלדה לטווח הארוך. חשוב לציין כי מעקה אלומיניום הוא מעקה אל חלד אך היותו קל יותר במשקל מאשר מעקה פלדה מעניקה יתרון משמעותי למעקה הפלדה בכל הנושא של יציבות וחוסר תנודתיות. הפתרון המומלץ ביותר הוא מעקה פלדה המצופה במתכות אל חלד כמו נירוסטה או אלומיניום. 
התקנה ודרישות מכון התקנים למעקה חיצוני: בכל נושא ההתקנה – חשוב להבין שהחברה המספקת את המעקות היא בדרך כלל גם זו שתתקין אותם, ולכן חשוב לבדוק היטב מי היא החברה הזו: האם היא ביצעה עבודה טובה בעבר, ובעלת רקורד מקצועי מכובד ובטוח מספיק על מנת שתוכלו לתלות בה את יהבכם. כמו כן, חשוב לוודא שהמידות שהיא מספקת לכם חוקיות על פי מכון התקנים: הוא דורש גובה מינימום של 105 ס"מ, וגובה מקסימום של 10 ס"מ בין הרצפה לתחתית המעקה.
עיצובים במעקות חיצוניים
מידע על מעקות פנימיים
מעקות אלו משמשים חדרי מדרגות הן עבור בתים פרטיים והן עבור בניינים. נוכחות המעקות הללו מונעת נפילה צדית מגובה רב. על הגדרת המושג "גובה רב" על פי מכון התקנים נדון בסוף הפסקה, ולכן אתם תיווכחו לדעת שלא כל גרם מדרגות חייב במעקה. מעקות פנימיים חייבים בראש ובראשונה להתאים לשטח בו הם מותקנים. מעקות שניתנים להתקנה במתחם חדר המדרגות הפנימי הם מעקות עץ, מעקות אלומיניום, מעקות פלדה, ומעקות מפלטות זכוכית עם שלדה המורכבת מכל אחד מחומרים אלה. 
עיצובים במעקות פנימיים

בדומה למוזכר בתת הנושא "מעקות חיצוניים" גם בתחום זה חשוב לוודא שאתם קונים מעקות רק מאנשי מקצוע בעלי ניסיון וידועים היטב בתחומם. תוכלו לבדוק האם הצעותיהם למעקות עונות על דרישות מכון התקנים: ראשית כל, חובת הצבת המעקה חלה רק על גרמי מדרגות מעל 3 מדרגות: בעל צימר עם גישה של שני מדרגות לחדרים, למשל, לא מוכרח להציב מעקה. שנית, על המעקה להתנשא לגובה מינימום של 90 ס"מ מעל כל מדרגה, ולהכיל רווח מקסימום של 10 ס"מ בין כל מדרגה לבית תחתית המעקה המשופעת. 

מחפשים עוד עיצובים מיוחדים של מעקות? בקרו בקולקציית המעקות של Gold Style.